Get Adobe Flash player

Monthly Archives: sierpień 2016

Zebranie Zarządu Koła

Ostatnie wakacyjne spotkanie zarządu naszego Koła odbyło się 30 sierpnia.

Zarząd miał sporo spraw do omówienia, przede wszystkim organizację odłożonego w czasie biwaku w Bartlu. Ponieważ czas nas nieco goni ustalono, że odbędzie się on w najbliższy poniedziałek 5 września. Kto chce skorzystać z dowozu, musi stawić się na przystanku autobusowym o godzinie 14-ej.

Już 10 września odbędzie się kolejna spartakiada Starogardzie Gdańskim. Duża impreza promująca sport wśród grona emerytów i rencistów. Wyjeżdżamy wcześnie, bo o godzinie 9-ej, z przystanku autobusowego.
Zachęcamy do wzięcia udziału w konkurencjach sportowych. Szczegóły omówimy na biwaku w Bartlu, ale już w czwartek i piątek (od godz. 17-ej) można przyjść do hali sportowej w szkole i potrenować.

15 września mamy kolejne spotkanie w ramach projektu „Z wizytą u pra…dziadka Mieszka”. Tym razem będzie to „Uczta staropolska”. Spotykamy się w Cieciorce, odjazd autobusu z przystanku o 16.45. To spotkanie w całości finansowane jest przez jego uczestników.

Na koniec informujemy, że od 22 września rusza kolejna edycja gier stolikowych – kulki, karty, warcaby… Spotkania bez zmian:  GOK,  czwartek,  godz. od 17.00 do 19.00

Biwak w Bartlu – ważna informacja

Koleżanki i Koledzy, z przyczyn od nas niezależnych zmuszeni jesteśmy przesunąć w czasie nasze spotkanie biwakowe zaplanowane na czwartek 25 sierpnia. Odbędzie się ono w terminie późniejszym, prawdopodobnie już po spartakiadzie. Poinformujemy o tym przy okazji kolejnego wpisu.

„Można odejść na zawsze, by stale być blisko”

Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe

I lamenty, i skargi Symonidowe,

Wszytki troski na świecie, wszytki wzdychania

I żale, i frasunki, i rąk łamania,

Wszytki a wszytki za raz w dom się mój noście,

A mnie płakać ( … ) pomożcie.

Jan Kochanowski: Tren I

Naszej Drogiej Koleżance Eli Adamowskiej składamy wyrazy głębokiego współczucia
oraz szczere słowa wsparcia i otuchy
z powodu  tragicznej śmierci syna Łukasza.
Elżuniu, jesteśmy z Tobą.

Koleżanki i koledzy z Zarządu Koła.

Kierunek: Gniezno

Pomimo iż nie dostaliśmy dofinansowania, udało się zrealizować wcześniejsze zamysły i 18 sierpnia wybraliśmy się na wycieczkę do Gniezna. Chcieliśmy utrwalić sobie wiedzę na temat początków naszego państwa, w tym chrztu Mieszka I.
Wyruszyliśmy wcześnie rano, bo droga przed nami była dość daleka. O 10-ej byliśmy umówieni z przewodnikiem i zdążyliśmy na czas. Rozpoczęliśmy od zwiedzania katedry. Nasz przewodnik, p. Mariusz Wiśniewski podprowadził nas pod słynne gnieźnieńskie drzwi (unikatowy zabytek z XIIw.) i opowiedział historię ich powstania, a także przypomniał dzieje życia św. Wojciecha. Potem obejrzeliśmy dokładnie wnętrze katedry, podziwialiśmy kunszt średniowiecznych architektów. Przede wszystkim jednak skupiliśmy uwagę na grobie św. Wojciecha.
Po wyjściu z katedry udaliśmy się spacerkiem do gmachu Muzeum Początków Państwa Polskiego. Tu mieliśmy okazję obejrzeć trzy krótkie filmiki przedstawiające najdawniejsze czasy naszej historii i obejrzeliśmy ciekawe eksponaty pochodzące z wykopalisk archeologicznych.
We wczesnych godzinach popołudniowych opuściliśmy Gniezno i ruszyliśmy na Pola Lednickie.  Na terenie Pól Lednickich na brzegu  jez. Lednica od 1997 roku odbywają się coroczne spotkania młodzieży.  W Lednicy jest pochowany ojciec Jan Góra. Znajduje się tu m.in. słynna brama  zwana Bramą Trzeciego Tysiąclecia, oraz niewielka sala muzealna. Zgromadzono w niej różne pamiątki związane z postacią Jana Pawła II, a także o. Jana Góry. Wcześniej zrobiliśmy krótką przerwę na kawę, potem spacerkiem przeszliśmy pod Bramę Rybę, zahaczyliśmy o grób o. J. Góry.
W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w bardzo przyzwoitej restauracji na obiad.
Jak zwykle wróciliśmy do domu zadowoleni, bogatsi o sporą dawkę wiedzy historycznej i głębokie przeżycia.

Projekt dofinansowany ze środków Programu  „Działaj Lokalnie IX”  Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju  Filantropii w Polsce oraz Lokalną Organizację Grantową  LGD „Chata  Kociewia” w Nowej Wsi   Rzecznej

O języku staropolskim słów kilka

Nasz projekt osiągnął półmetek! Mamy za sobą piąte spotkanie. Odbyło się ono tym razem w Iwicznie, przy serdecznym wsparciu sołtysa, pana Szandracha. Tematem wiodącym był język staropolski, a więc „jak się drzewiej gadało i pisało”.
Spotkanie rozpoczęliśmy od kawki i ciasteczka. Mamy to szczęście, że zawsze znajdą się koleżanki, które podejmą się upieczenia czegoś smakowitego (tym baaaardzo dziękujemy).
Po słodkim podwieczorku – korzystając z okazji, że gościliśmy w Iwicznie, miejscu urodzenia słynnego etnografa, twórcy skansenu wdzydzkiego –  Izydora Gulgowskiego, zwiedziliśmy poświęconą mu Izbę Pamięci. P. Kornelia Ziółkowska przedstawiła pokrótce biografię państwa Teodory i Izydora Gulgowskich oraz przybliżyła życiowe dokonania tej pary.
Dalsza część spotkania poświęcona była językowi naszych przodków. Koleżanki Barbara Płonka i Elżbieta Pasterska przygotowały ciekawy wieczorek poetycki, wypełniony informacjami o języku staropolskim i poezją Mikołaja Reja oraz Jana Kochanowskiego. Króciutka sekwencja muzyczna dała wszystkim okazję do odśpiewania Bogurodzicy (tekst z XIIIw)  i Psalmu 91 Jana Kochanowskiego.

Projekt dofinansowany ze środków Programu  „Działaj Lokalnie IX”  Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju  Filantropii w Polsce oraz Lokalną Organizację Grantową  LGD „Chata  Kociewia” w Nowej Wsi   Rzecznej