This page is hosted for free by cba.pl. Are you the owner of this page? You can remove this message and unlock many additional features by upgrading to PRO or VIP hosting for just 5.83 PLN!
Strony WWWSerwery VPSDomenyHostingDarmowy Hosting CBA.pl
Get Adobe Flash player

Monthly Archives: Sierpień 2016

Zebranie Zarządu Koła

Ostatnie wakacyjne spotkanie zarządu naszego Koła odbyło się 30 sierpnia.

Zarząd miał sporo spraw do omówienia, przede wszystkim organizację odłożonego w czasie biwaku w Bartlu. Ponieważ czas nas nieco goni ustalono, że odbędzie się on w najbliższy poniedziałek 5 września. Kto chce skorzystać z dowozu, musi stawić się na przystanku autobusowym o godzinie 14-ej.

Już 10 września odbędzie się kolejna spartakiada Starogardzie Gdańskim. Duża impreza promująca sport wśród grona emerytów i rencistów. Wyjeżdżamy wcześnie, bo o godzinie 9-ej, z przystanku autobusowego.
Zachęcamy do wzięcia udziału w konkurencjach sportowych. Szczegóły omówimy na biwaku w Bartlu, ale już w czwartek i piątek (od godz. 17-ej) można przyjść do hali sportowej w szkole i potrenować.

15 września mamy kolejne spotkanie w ramach projektu „Z wizytą u pra…dziadka Mieszka”. Tym razem będzie to „Uczta staropolska”. Spotykamy się w Cieciorce, odjazd autobusu z przystanku o 16.45. To spotkanie w całości finansowane jest przez jego uczestników.

Na koniec informujemy, że od 22 września rusza kolejna edycja gier stolikowych – kulki, karty, warcaby… Spotkania bez zmian:  GOK,  czwartek,  godz. od 17.00 do 19.00

Biwak w Bartlu – ważna informacja

Koleżanki i Koledzy, z przyczyn od nas niezależnych zmuszeni jesteśmy przesunąć w czasie nasze spotkanie biwakowe zaplanowane na czwartek 25 sierpnia. Odbędzie się ono w terminie późniejszym, prawdopodobnie już po spartakiadzie. Poinformujemy o tym przy okazji kolejnego wpisu.

„Można odejść na zawsze, by stale być blisko”

Wszytki płacze, wszytki łzy Heraklitowe

I lamenty, i skargi Symonidowe,

Wszytki troski na świecie, wszytki wzdychania

I żale, i frasunki, i rąk łamania,

Wszytki a wszytki za raz w dom się mój noście,

A mnie płakać ( … ) pomożcie.

Jan Kochanowski: Tren I

Naszej Drogiej Koleżance Eli Adamowskiej składamy wyrazy głębokiego współczucia
oraz szczere słowa wsparcia i otuchy
z powodu  tragicznej śmierci syna Łukasza.
Elżuniu, jesteśmy z Tobą.

Koleżanki i koledzy z Zarządu Koła.

Kierunek: Gniezno

Pomimo iż nie dostaliśmy dofinansowania, udało się zrealizować wcześniejsze zamysły i 18 sierpnia wybraliśmy się na wycieczkę do Gniezna. Chcieliśmy utrwalić sobie wiedzę na temat początków naszego państwa, w tym chrztu Mieszka I.
Wyruszyliśmy wcześnie rano, bo droga przed nami była dość daleka. O 10-ej byliśmy umówieni z przewodnikiem i zdążyliśmy na czas. Rozpoczęliśmy od zwiedzania katedry. Nasz przewodnik, p. Mariusz Wiśniewski podprowadził nas pod słynne gnieźnieńskie drzwi (unikatowy zabytek z XIIw.) i opowiedział historię ich powstania, a także przypomniał dzieje życia św. Wojciecha. Potem obejrzeliśmy dokładnie wnętrze katedry, podziwialiśmy kunszt średniowiecznych architektów. Przede wszystkim jednak skupiliśmy uwagę na grobie św. Wojciecha.
Po wyjściu z katedry udaliśmy się spacerkiem do gmachu Muzeum Początków Państwa Polskiego. Tu mieliśmy okazję obejrzeć trzy krótkie filmiki przedstawiające najdawniejsze czasy naszej historii i obejrzeliśmy ciekawe eksponaty pochodzące z wykopalisk archeologicznych.
We wczesnych godzinach popołudniowych opuściliśmy Gniezno i ruszyliśmy na Pola Lednickie.  Na terenie Pól Lednickich na brzegu  jez. Lednica od 1997 roku odbywają się coroczne spotkania młodzieży.  W Lednicy jest pochowany ojciec Jan Góra. Znajduje się tu m.in. słynna brama  zwana Bramą Trzeciego Tysiąclecia, oraz niewielka sala muzealna. Zgromadzono w niej różne pamiątki związane z postacią Jana Pawła II, a także o. Jana Góry. Wcześniej zrobiliśmy krótką przerwę na kawę, potem spacerkiem przeszliśmy pod Bramę Rybę, zahaczyliśmy o grób o. J. Góry.
W drodze powrotnej zatrzymaliśmy się w bardzo przyzwoitej restauracji na obiad.
Jak zwykle wróciliśmy do domu zadowoleni, bogatsi o sporą dawkę wiedzy historycznej i głębokie przeżycia.

Projekt dofinansowany ze środków Programu  „Działaj Lokalnie IX”  Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju  Filantropii w Polsce oraz Lokalną Organizację Grantową  LGD „Chata  Kociewia” w Nowej Wsi   Rzecznej

O języku staropolskim słów kilka

Nasz projekt osiągnął półmetek! Mamy za sobą piąte spotkanie. Odbyło się ono tym razem w Iwicznie, przy serdecznym wsparciu sołtysa, pana Szandracha. Tematem wiodącym był język staropolski, a więc „jak się drzewiej gadało i pisało”.
Spotkanie rozpoczęliśmy od kawki i ciasteczka. Mamy to szczęście, że zawsze znajdą się koleżanki, które podejmą się upieczenia czegoś smakowitego (tym baaaardzo dziękujemy).
Po słodkim podwieczorku – korzystając z okazji, że gościliśmy w Iwicznie, miejscu urodzenia słynnego etnografa, twórcy skansenu wdzydzkiego –  Izydora Gulgowskiego, zwiedziliśmy poświęconą mu Izbę Pamięci. P. Kornelia Ziółkowska przedstawiła pokrótce biografię państwa Teodory i Izydora Gulgowskich oraz przybliżyła życiowe dokonania tej pary.
Dalsza część spotkania poświęcona była językowi naszych przodków. Koleżanki Barbara Płonka i Elżbieta Pasterska przygotowały ciekawy wieczorek poetycki, wypełniony informacjami o języku staropolskim i poezją Mikołaja Reja oraz Jana Kochanowskiego. Króciutka sekwencja muzyczna dała wszystkim okazję do odśpiewania Bogurodzicy (tekst z XIIIw)  i Psalmu 91 Jana Kochanowskiego.

Projekt dofinansowany ze środków Programu  „Działaj Lokalnie IX”  Polsko – Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowanego przez Akademię Rozwoju  Filantropii w Polsce oraz Lokalną Organizację Grantową  LGD „Chata  Kociewia” w Nowej Wsi   Rzecznej