Get Adobe Flash player

Monthly Archives: maj 2015

Majowe spotkanie Zarządu

Dzień po spotkaniu we Franku z Super Seniorami odbyło się kolejne spotkanie Zarządu naszego Gminnego Koła. Podsumowaliśmy dwie imprezy, które miały miejsce w ostatnim miesiącu. Zarówno wycieczka na Kaszuby, jak i majówka we Franku zostały ocenione pozytywnie. Uważamy, że obie imprezy „chwyciły” i nadzwyczaj się udały. Wciąż chcemy się spotykać, razem wesoło spędzać czas, poznawać nowych ludzi i miejsca, doświadczać nowych wrażeń i emocji.
Następnie rozmawialiśmy o inicjatywach lokalnych i możliwościach skorzystania ze środków, jakie się w związku z tym pojawią. Skrystalizował się pomysł na kolejny projekt do Chaty Kociewia, a być może uda się również skorzystać z oferty GOK-u.
W najbliższym czasie, pod koniec czerwca, czeka nas turniej boule we Franku, więc omawialiśmy szczegóły organizacyjne tego przedsięwzięcia.  Podamy je nieco później.
Na koniec wytypowana została delegacja, która ma się udać z życzeniami urodzinowymi – 90 rocznica – do p. Ludwiki Ossowskiej. Szacowna Jubilatka wiele lat przepracowała na rzecz Koła, także w Zarządzie. Życzymy dalszych lat życia w zdrowiu i dobrym samopoczuciu.

Majówka we Franku

Wyjątkowo piękna, jak na obecną wiosnę, pogoda towarzyszyła poniedziałkowemu (25 maja) spotkaniu z naszymi Super Seniorami. Nad głowami rozpościerało się błękitne niebo, słoneczko rozgrzewało duszę i ciało, otoczenie barwnej przyrody tworzyły radosną, świąteczną atmosferę.
Zebraliśmy się przy ognisku na terenie Polskich Ogrodów Ozdobnych we Franku dzięki uprzejmości pp. Wandy i Huberta Kopciowskich. Swoją obecnością zaszczyciła nas liczna, bo 20-osobowa grupa najstarszych członków naszego Koła. W tym roku do szacownego grona Super Seniorów dołączyło pięcioro osiemdziesięciolatków, ale były też z nami dwie Panie po dziewięćdziesiątce! Tylko pozazdrościć Im kondycji fizycznej i psychicznej, a co najważniejsze pogody ducha i humoru.
Dla gości przygotowany był poczęstunek: kawa, herbata, różne ciasteczka, a także coś treściwego, czyli kiełbaska z grilla.
Dodatkową atrakcją była mini wystawa fotografii z dzieciństwa i młodości naszych Seniorów. Doskonała okazja do wspominków i wzruszeń.
Kto czuł się na siłach mógł też pospacerować po ogrodach, podziwiając ich piękno.
Impreza okazała się bardzo udaną. Stało się tak przede wszystkich za sprawą Gości, ale także dzięki współpracy Zarządu i grona ochotników, którzy swoją pracą wsparli starania organizatorów.
Tym wszystkim składamy serdeczne podziękowania.

Na majówkę czas!

Emerytów – Seniorów 80+ zapraszamy na  majowe spotkanie w Polskich Ogrodach Ozdobnych pp. Kopciowskich we Franku. Majówkę zaplanowaliśmy na 25 maja, zaczynamy o godzinie 11. Pod Urzędem Gminy będzie czekał wynajęty pojazd, który podwiezie na miejsce wszystkich chętnych.

Nie możemy zagwarantować pogody, ale na pewno będzie atrakcyjnie i radośnie.

Kaszuby są piękne!

Kaszuby są piękne i warte zobaczenia! Do takiego wniosku doszliśmy wracając z jednodniowej wycieczki, która odbyła się 7 maja.
Jak zwykle wyjechaliśmy spod Urzędu Gminy i wygodnym autokarem udaliśmy się w stronę Pucka. Stamtąd zabraliśmy umówionego wcześniej przewodnika. Tylko kawałeczek dzielił nas od wsi Mechowo, gdzie mieliśmy zamiar spenetrować wapienne groty, pozostałości po epoce lodowcowej, jaka dawno, dawno temu panowała na terenach dzisiejszych Kaszub. Oczywiście nie tylko Kaszub, ale w tej chwili „reszta świata” nas nie obchodzi. Groty okazały się niewielkie, ale wzbudziły duże emocje, gdyż trzeba było się solidnie przeciskać między uformowanymi przez przyrodę skalnymi słupami. Większość z nas pokonała trudności, kto nie chciał się „przeczołgać”, obserwował zjawisko z zewnątrz.
Pozostając w Mechowej zwiedziliśmy tamtejszy kościółek pod wezwaniem śś Jakuba St. i Mikołaja. Ładnie położony na wzniesieniu, góruje nad okolicą. Kościół ma długą historię, o czym można przeczytać w Internecie.
Następnie pojechaliśmy do pocysterskiego zespołu kościelno – klasztornego w Żarnowcu, w gminie Krokowa. Kościół pobudowany został w stylu gotyckim, a jego obecne wyposażenie jest barokowe. Wewnątrz znajduje się wiele ciekawych malowideł i rzeźb, m.in. piękna pieta.
Kiedy opuściliśmy obiekt, okazało się, że nasz autokar uległ drobnej awarii i wymaga interwencji mechanika. Wróciliśmy więc do Krokowej. Mieliśmy dobrą godzinkę wolnego czasu. Część udała się do miejscowej restauracji na posiłek, część zaś na kawkę do miejscowego zamku, dawniejszej siedziby rodziny von Krokow.
Następny nasz przystanek to Gniewino i wieża zwana Kaszubskim Okiem. Platforma widokowa znajduje się na wysokości 150 metrów nad poziomem morza. Można z niej podziwiać widok na górny zbiornik elektrowni szczytowo-pompowej, jezioro Żarnowieckie, a także farmę wiatrową. Ci z lepszą kondycją  wspięli się na górę po 212 schodach, reszta wjechała windą. Z powrotem też jak kto chciał. Z Gniewina już tylko „rzut beretem” do Nadola, a tam znajduje się skansen prezentujący gburską zagrodę wiejską z XIXw. Położona jest bardzo malowniczo nad samym jeziorem Żarnowieckim.  Kompleks obejmuje domostwo, zabudowania gospodarcze oraz obiekty towarzyszące: piwnicę, studnię, wozownię, pasiekę, wędzarnię, piec chlebowy i  chatę rybacką. Niestety, nie mogliśmy obejrzeć wnętrz, gdyż z powodu awarii mieliśmy opóźnienie i obiekt był już nieczynny.
Do domu wracaliśmy drogą okrężną. Przez Karwię, Jastrzębią Górę i Władysławowo. Dzięki temu podziwialiśmy piękno kaszubskiej przyrody i turystyczne zagospodarowanie tych ziem.

Przewodnik dzielił się z nami szeroką wiedzą tematu, a na zakończenie śpiewaliśmy po kaszubsku. Całej wyprawie dopisywała piękna pogoda, więc i nastroje były doskonałe.

Co nowego na Zarządzie?

Kwietniowe spotkanie Zarządu odbyło się – zwyczajowo już – w ostatni wtorek miesiąca. Głównym tematem było dopięcie na ostatni guzik zbliżającej się wycieczki na Kaszuby. Ustalono ostatecznie trasę wyprawy ( Mechowo – Gniewino – Żarnowiec – Nadole), dograno terminy.

Ponadto rozmowy toczyły się wokół majowego spotkania z Super Seniorami oraz ewentualnych odwiedzin u emerytów z Osieka (szczegóły we właściwym czasie na naszej stronie WWW).

Koleżanka Ela powiadomiła pozostałych członków Zarządu o przebiegu spotkania Zarządu Rejonowego w Starogardzie Gdańskim, na którym ustalono, że kolejna spartakiada odbędzie się 11 września br, a 26 sierpnia w starogardzkim kościele odprawiona zostanie msza w intencji seniorów PZERiI.