Get Adobe Flash player

Kaszuby są piękne!

Kaszuby są piękne i warte zobaczenia! Do takiego wniosku doszliśmy wracając z jednodniowej wycieczki, która odbyła się 7 maja.
Jak zwykle wyjechaliśmy spod Urzędu Gminy i wygodnym autokarem udaliśmy się w stronę Pucka. Stamtąd zabraliśmy umówionego wcześniej przewodnika. Tylko kawałeczek dzielił nas od wsi Mechowo, gdzie mieliśmy zamiar spenetrować wapienne groty, pozostałości po epoce lodowcowej, jaka dawno, dawno temu panowała na terenach dzisiejszych Kaszub. Oczywiście nie tylko Kaszub, ale w tej chwili „reszta świata” nas nie obchodzi. Groty okazały się niewielkie, ale wzbudziły duże emocje, gdyż trzeba było się solidnie przeciskać między uformowanymi przez przyrodę skalnymi słupami. Większość z nas pokonała trudności, kto nie chciał się „przeczołgać”, obserwował zjawisko z zewnątrz.
Pozostając w Mechowej zwiedziliśmy tamtejszy kościółek pod wezwaniem śś Jakuba St. i Mikołaja. Ładnie położony na wzniesieniu, góruje nad okolicą. Kościół ma długą historię, o czym można przeczytać w Internecie.
Następnie pojechaliśmy do pocysterskiego zespołu kościelno – klasztornego w Żarnowcu, w gminie Krokowa. Kościół pobudowany został w stylu gotyckim, a jego obecne wyposażenie jest barokowe. Wewnątrz znajduje się wiele ciekawych malowideł i rzeźb, m.in. piękna pieta.
Kiedy opuściliśmy obiekt, okazało się, że nasz autokar uległ drobnej awarii i wymaga interwencji mechanika. Wróciliśmy więc do Krokowej. Mieliśmy dobrą godzinkę wolnego czasu. Część udała się do miejscowej restauracji na posiłek, część zaś na kawkę do miejscowego zamku, dawniejszej siedziby rodziny von Krokow.
Następny nasz przystanek to Gniewino i wieża zwana Kaszubskim Okiem. Platforma widokowa znajduje się na wysokości 150 metrów nad poziomem morza. Można z niej podziwiać widok na górny zbiornik elektrowni szczytowo-pompowej, jezioro Żarnowieckie, a także farmę wiatrową. Ci z lepszą kondycją  wspięli się na górę po 212 schodach, reszta wjechała windą. Z powrotem też jak kto chciał. Z Gniewina już tylko „rzut beretem” do Nadola, a tam znajduje się skansen prezentujący gburską zagrodę wiejską z XIXw. Położona jest bardzo malowniczo nad samym jeziorem Żarnowieckim.  Kompleks obejmuje domostwo, zabudowania gospodarcze oraz obiekty towarzyszące: piwnicę, studnię, wozownię, pasiekę, wędzarnię, piec chlebowy i  chatę rybacką. Niestety, nie mogliśmy obejrzeć wnętrz, gdyż z powodu awarii mieliśmy opóźnienie i obiekt był już nieczynny.
Do domu wracaliśmy drogą okrężną. Przez Karwię, Jastrzębią Górę i Władysławowo. Dzięki temu podziwialiśmy piękno kaszubskiej przyrody i turystyczne zagospodarowanie tych ziem.

Przewodnik dzielił się z nami szeroką wiedzą tematu, a na zakończenie śpiewaliśmy po kaszubsku. Całej wyprawie dopisywała piękna pogoda, więc i nastroje były doskonałe.